Ap a b i l a A b a n g Im B e r b i c a r a..........Bicaranya Indah!

Selasa, 28 Jun 2011

Cendekia Melalui Karya Sastera 1

Culas dalam menulis. Maaf sahaja yang diminta pada sesiapa pun yang membaca blog ini. Bukan apa burung malam sedang melebarkan sayap sambil menelaah hidup dan kehidpan. Disamping itu burung malam sedang mengunyah novel Faisal Tehrani (baru) yang berjudul Sebongkah Batu di Kuala Berang serta novel Andrea Hirata yang bertajuk Padang Bulan serta Cinta di Dalam Gelas. Kedua-dua novel cukup baik untuk ditelaah. Faisal membawa cara baru dalam menulis novelnya dengan bercerita setiap peristiwa diwahanakan melalui sepasukan penuntut Akademik Seni Islam diarahkan untuk mengkaji semula Kedatangan Islam di Tanah Melayu dengan cara membuat dokumentari-filem tentang kemasukan Islam sama ada dari Arab, Cina atau dari Jawa. Wahana doku-filem ini jarang-jarang dibawa oleh pengarang kita. Manakala Andrea Hirata (penulis novel Lasykar Pelangi) menghidangkan kisah-kisah kitaran hidupnya di kampung halamannya,tetapi dihasilkan ketika dia berada diluar negeri. Kisah cinta dan keazaman penulis ini yang mahu memiliki gadis Tionghua yang cukup jelita. Sedangkan dia agak jelek. Selain itu penulis ini cukup bijak menggunakan bahasa. Gayabahasanya cukup indah umpama gayabahasa yang dihasilkan oleh Pramoedya Ananta Toer. Sekadar contoh;




"Di tebing danau, kami duduk saling berpeluk tubuh, memandangi anak-anak belibis berenang berbaris-baris dan lingkar terang pelangi. Saban senja, selama musim hujan, seseorang memindahkan syurga dari langit ke kampung kami " ( Padang Bulan. 2011: 27)




Pada petikan ini ternyata pembaca akan bertemu dengan gaya bahasa hiperbola (memindahkan syurga dari langit),inversi (lingkar terang pelangi) dan suasana kampung yang indah melalui naratifnya (pembaca boleh berimaginasi tentang suasana tersebut).




Jadi bagi aku sebenarnya karya sastera boleh membijaksanakan pembaca. Faisal Tehrani misalnya mengajak pembaca untuk berfikir kembali tentang kedatangan Islam ke Tanah Melayu yang sampai sekarang masih kabur dari mana. Manakala Andrea juga mampu membijaksanakan pembaca dengan penggunaan gayabahasanya yang cukup istimewa. Bagi mereka yang tidak mahu belajar daripada karya sastera yang dihasilkan sama ada klasik atau moden, bagi aku golongan ini sebenarfnya egois dan tolol. Lalunya kita akan marah kepada orang lain kerana mereka menguasai dunia dengan belajar daripada penulisan atau sebagainya. Hal ini selari dengan firman Allah SWT " tidak AKU ciptakan sesuatu itu dengan sia-sia kecuali bagi orang tidak mahu berfikir". Apakah kita boleh marahkan Sir Isaac Newton yang menemui teori tarikan graviti ( kalau benar ) kerana melihat daun jatuh kebumi. Allah yang jatuhkan daun ke bumi bukan. Beliau mengkajinya hingga menerbitkan teori ini (kalau benar dia penciptanya).




Rumusnya, apa yang boleh dikatakan bahawa karya sastera sebenarnya penulisan yang tidak kosong. Banyak yang boleh dipelajari seperti peraturan hidup, kemahiran menulis kreatif, pemikiran sesuatu bangsa, kosmos/gestald/budaya sesuatu bangsa. Jadi mari kita fikir sejenak kenapa Laksamana Hang Tuah menyatakan "tak Melayu hilang di dunia" dalam Hikayat Hang Tuah.




Maaf coretan kali ini meminta pembaca membaca secara cendekia agar kita sama-sama mengembalikan kehebatan bangsa Melayu seperti diabad ke 15. 16 dan 17. Marilah kita mencari kecerdikan bangsa Melayu dalam persuratan Melayu. Renung-renunglah.




Wassalam.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan